Drumul modernizat va traversa cetatea lui Burebista, Argedava, transformând-o într-o autostradă

Argedava, Cetatea lui Burebista, amenințată de construcția unei autostrăzi

Argedava, considerată una dintre cele mai importante așezări antice din istoria Daciei și centrul de putere al lui Burebista, se află în prezent sub un dâmb de pământ în satul Popești, din județul Giurgiu, lângă Mihăilești. În ciuda semnificației istorice a locului, România nu a reușit să valorifice acest sit în scop turistic. Mai mult, în viitor, Argedava riscă să fie complet distrusă.

În momentul de față, pentru construcția unei autostrăzi care va conecta viitoarea A0, săpăturile vor ajunge la doar 8 metri distanță de cetate, chiar în zona de protecție a acesteia. Se estimează că lucrările vor afecta inclusiv palatul cetății. În ciuda acestui pericol, autoritățile au acordat avize favorabile. Direcția de Cultură Giurgiu și Ministerul Culturii au aprobat proiectul, deși arheologii care cercetează situl susțin că documentele necesare ar fi fost modificate, astfel încât să nu se reflecte impactul real asupra monumentului.

Deși arheologul care supraveghează săpăturile se opune acestui proiect și a depus deja o plângere penală la DNA, CNAIR a decis ca traseul autostrăzii să treacă exact prin palatul cetății. Ministerul Culturii nu a ridicat obiecții, iar situl istoric al Argedavei rămâne, astfel, într-o mare incertitudine.

Argedava, Cetatea lui Burebista, amenințată de construcția unei autostrăzi

Argedava, una dintre cele mai importante așezări antice ale Daciei și centrul de putere al lui Burebista, se află îngropată sub un dâmb de pământ în satul Popești, județul Giurgiu, lângă Mihăilești. Deși România nu a reușit să transforme acest sit istoric într-un obiectiv turistic, acum există riscul ca Argedava să fie complet distrusă.

Pentru construirea unei autostrăzi ce va conecta viitoarea A0, săpăturile vor ajunge la doar 8 metri distanță de cetate, chiar în zona de protecție a acesteia. Conform arheologilor, lucrările vor afecta inclusiv palatul cetății. Deși avizele au fost aprobate de Direcția de Cultură Giurgiu și Ministerul Culturii, cercetările arheologice arată că documentele relevante ar fi fost modificate pentru a ascunde impactul real asupra monumentului. În acest context, a fost depusă deja o plângere penală la DNA.

Surprinzător, actualul guvern consideră că nu există nicio problemă în a construi autostrada prin cetate. În trecut, chiar și Nicolae Ceaușescu a avut mai multă grijă de acest sit istoric: atunci când a fost construit lacul de acumulare din zona Mihăilești, proiectul inițial se apropia prea mult de cetate, iar Ceaușescu a cerut modificarea planului și mutarea lacului la 2 kilometri distanță de sit. Astăzi, însă, autoritățile nu mai par să vadă vreo problemă în a permite ca autostrada să treacă exact prin acest loc de o mare valoare istorică.

Argedava, una dintre cele mai semnificative așezări antice ale Daciei și centrul de putere al lui Burebista, este îngropată sub un dâmb de pământ în satul Popești, județul Giurgiu, lângă Mihăilești. Deși acest sit istoric nu a fost valorificat pentru turism, acum există un pericol iminent de distrugere.

Traseul autostrăzii București-Alexandria, care se apropie periculos de mult de cetate, face parte din Master Planul General de Transport al României pentru perioada 2021-2030. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a obținut aviz favorabil de la Direcția Județeană pentru Cultură Giurgiu pentru elaborarea studiului de fezabilitate. Deși traseul propus trece aproape de situl istoric, Direcția de Cultură și Ministerul Culturii au ajuns la concluzia, neclar explicată, că lucrările nu vor afecta „integritatea sitului/monumentului istoric”. În plus, autoritățile susțin că autostrada ar putea chiar „proteja și pune în valoare” cetatea lui Burebista.

Totuși, Nona Palincaș, arheologul responsabil cu cercetarea sitului, este fermă în opinia sa că construirea autostrăzii va duce la distrugerea cetății Argedava. Expertul arheolog susține că monumentul va fi grav afectat de lucrările planificate.

Pe 12 martie, Ministerul Culturii a aprobat traseul actual al autostrăzii, însă decizia nu a fost încă publicată oficial. Avizul favorabil a fost însoțit de „condiții simbolice”, iar sursele informează că decizia finală trebuia să fie luată până pe 25 martie. Cu toate acestea, niciun anunț oficial nu a fost făcut până acum, iar autoritățile rămân tăcute.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *