Roman, ARO și Tractorul – Cum au dispărut brandurile auto românești care au dominat piețele internaționale

România, un simbol al industriei auto: Cum au dispărut brandurile legendare Roman, ARO și Tractorul
România se mândrea cu o industrie auto proprie, capabilă să producă camioane, autoturisme de teren și tractoare. Branduri celebre precum Roman Brașov, ARO Câmpulung și Tractorul Brașov nu erau doar embleme ale industriei naționale, ci și produse de export, ajungând în zeci de țări de pe patru continente.
După 1989, însă, aceste branduri au fost distruse treptat, din cauza privatizărilor abuzive, a indiferenței politice și a intereselor externe care au fost dăunătoare industriei auto românești.
Roman Brașov – Camioanele românești care ajungeau până în Pakistan
Uzina Roman (fosta Steagul Roșu) era renumită pentru producția de camioane de mare tonaj, autobuze, șasiuri și componente auto. De asemenea, avea parteneriate tehnologice cu firme din Germania, Franța și Italia. Camioanele Roman circulau în diverse colțuri ale lumii, inclusiv în Irak, Egipt, China, America Latină și Pakistan. În anii ’80, fabrica producea peste 20.000 de unități pe an.
Ce s-a întâmplat?
După 1990, uzina a fost abandonată, iar privatizările eșuate, acumularea datoriilor și lipsa de investiții au dus la declinul acesteia. În 2014, Roman Brașov era deja în faliment tehnic. Deși au existat încercări timide de relansare, acestea nu au beneficiat de sprijin guvernamental semnificativ, iar uzina a ajuns în ruină.
ARO Câmpulung – Mașina de teren românească apreciată în SUA
Înființată în 1957, ARO a devenit celebră pentru producția de mașini de teren 4×4. Modelele ARO (240, 243, 10, 320) erau utilizate de armată, poliție, ferme și chiar în expediții internaționale. Compania a exportat produsele sale în 110 țări, inclusiv în Statele Unite, sub branduri precum Cross Lander. De asemenea, avea o rețea vastă de dealeri în Europa, America Latină și Orientul Mijlociu.
Ce s-a întâmplat?
În 2003, ARO a fost vândută firmei Cross Lander din SUA pentru doar 150.000 USD, o sumă mult sub valoarea sa reală de piață. Noul proprietar, John Perez, a vândut 68% din acțiuni imediat și nu a făcut nicio investiție în producție. Fabrica a fost închisă, angajații concediați, iar patrimoniul companiei a fost vândut la fier vechi. În 2006, ARO a fost lichidată complet.
Tractorul Brașov – Motorul agriculturii românești
Uzina Tractorul a început producția de tractoare încă din 1925 și, în perioada comunistă, a devenit una dintre cele mai mari fabrici din Europa de Est. Fabrica producea între 50.000 și 60.000 de tractoare anual, exportate în peste 80 de țări. Tractorul Brașov era una dintre puținele fabrici integrate vertical, fabricând intern toate componentele – de la piese, la caroserii și motoare.
Ce s-a întâmplat?
În 2004, uzina a fost vândută către Landini Italia, pentru o sumă mult sub valoarea sa reală. La scurt timp, producția a fost oprită, muncitorii concediați și halele industriale demolate. În locul fabricii, a fost construit un mall, Coresi Shopping Resort.
Consecințele colapsului industrial
România a pierdut zeci de mii de locuri de muncă stabile, iar țara a devenit dependentă de importurile de utilaje și mașini agricole. Cunoștințele tehnice și școlile profesionale care alimentau aceste uzine au fost desființate.
Orașe precum Brașov și Câmpulung au suferit crize economice și sociale severe, iar multe familii au rămas fără surse de venit.
Trădarea economică a unei industrii naționale
Distrugerea brandurilor legendare Roman, ARO și Tractorul nu a fost întâmplătoare, ci rezultatul unui proces sistematic de delapidare a avuției naționale. Acest proces a fost sprijinit de o clasă politică nepăsătoare sau chiar complice. În loc să fie retehnologizate și protejate, aceste branduri au fost vândute pe nimic, distruse și lăsate să fie uitate.
România producea odată tot ce îi era necesar. Astăzi, țara este dependentă de importuri, chiar și de tractoare mult mai scumpe decât cele pe care le producea cândva.




